יום רביעי, 18 בינואר 2012

השקר על חברה שתורמת לקהילה


פעילות הפילנתרופיה של מרבית הארגונים מתמקדת בתרומה כספית, בדגש על ניתוק מוחלט מפעילות הליבה של הארגון.
הארגון יעדיף לתרום כסף ולא לרתום את מהות הארגון לנושאים שלדעתו חשובים (למעט הנושא החשוב מכל – רווח). למשל במקום שבנק הפועלים יעודד קריאה בקרב ילדים, הבנק יכול להשקיע את אותו סכום (כ-50 מלש"ח) בנושא אותו הוא מכיר מצוין, הקטנת הריבית על משיכת יתר (אוברדראפט) לעניים.  טבע תורמים לנפגעי נפש עקב פעולות טרור, אולם היו יכולים לממן את הנושא אותו הם עושים הכי טוב בעולם - רפואה מונעת (חיסונים, הדרכה, מזון מתאים) לאוכלוסיות חלשות.
אולם עצם העיסוק בנושא הריבית על משיכת היתר ע"י הבנק (או מחיר התרופות ע"י טבע), עלול להביא לאסון ביחסי הציבור של הבנק ולמקד את תשומת הלב של יתר הלקוחות בריביות הגבוהות שהבנק גובה.  כמו כן, ככל שהתרומה תהיה קרובה יותר לליבת הארגון, גדלה האפשרות שהתקשורת/לקוחות תקשר בין שולי הרווח הגבוהים של הארגון לבין שיעור התרומה המזערי של ארגונים בישראל (עוד על הנושא בפוסט של יובל דרור).
את פרויקט נובה הכרתי במסגרת עבודה שנדרשת להכין בקורס שיווק במגזר השלישי בתואר השני.
הכרתי וממש התלהבתי.
נובה מרכיבה צוות של סטודנטים מצטיינים, ראש צוות שה-day job שלו הוא יועץ/אנליסט בחברות ייעוץ (כלכלי/אסטרטגי) ומנטור, איש עסקים בכיר.
הצוות מעניק ייעוץ לעמותות במגוון נושאים: איתור כשלי שוק, הכנת תוכנית עבודה לפרויקט, קביעת מדדים וכו'. נושאים איתם חברות הייעוץ מתמודדות מדי יום.
הסטודנטים זוכים בניסיון בשטח, ראש הצוות מקבל נטוורקינג ואיש העסקים חשיפה למאגר עובדים פוטנציאלי. וכולם מקבלים את הזכות לתרום בחזרה לחברה.
מרבית התרומות של אנשים הם בכסף או בזמן. נובה מאפשרים לפרט לתרום בליבת העשייה שלו. תרומה כספית היא בשווי קבוע (100 ₪ שווים 100 ₪), שווי תרומת זמן תלוי באופי הפעילות, למשל התנדבות בהכנסת פריטים לחבילות מזון שוות ערך לשכר מינימום ולכן 10 שעות התנדבות שוות כ-281 ₪, אולם שווי הזמן של חלק גדול מהמתנדבים עולה על שכר המינימום, זהו היתרון היחסי של עמותת נובה. מרבית פרויקטי הייעוץ הכלכלי או אסטרטגי מתומחרים גלובאלית, אולם עלות שעת עבודה של יועץ היא בשווי של 200-400 ₪ (תלוי בסוג הפרויקט וכישורי היועץ). כך שאותם 10 שעות התנדבות שוות לעמותה 2,000-4,000 ₪ (פי 7-14 מהתנדבות "רגילה"). ניתן לכמת את התרומה המשמעותית שעמותות מקבלות מכל פרויקט של נובה, למעשה נובה מתמחרים כל פרויקט בכ-100,000 ₪, הערכה זהו אומנם גבוה מדי לדעתי, אך גם אם נפחית 30%, עדיין מדובר בתרומה לעמותה בשווי של עשרות אלפי ₪.
אני כבר יצרתי קשר עם נובה בשביל לתאם את התנדבותי בפרויקט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה