יום שישי, 11 במאי 2012

באטמן, האביר האפל: הג'וקר מנצח במשחק




האביר האפל הוא הסרט האהוב עלי בשנים האחרונות. יצאתי ממנו בהלם, סרט מורכב וחכם. סרט שראיתי יותר מדי פעמים.
לפני היציאה לקולנוע של הסרט האחרון בסדרה, ראיתי שוב את הסרט הזה. שמתי לב ליישום מעניין של כלכלה יישומית, כלכלה התנהגותית ותורת המשחקים לאורך כל הסרט. כבר בהתחלה כריס נולן מעביר שיעור בסיסי באסטרטגיה ותורת המשחקים.
האינטרדקשן לסרט מתחיל בסצינה מדהימה, סצינת הפריצה לבנק:
שלושת השודדים ברכב דנים באופן חלוקת השלל, נראה כי הם אינם מרוצים מהתוכנית:
נהג: "שלישייה, בוא נעשה זאת..."
נוסע: "זהו זה? שלושה בחורים?"
נהג: "עוד שני בחורים נמצאים על הגג, כל אחד מקבל חלק. חמישה חלקים. יש מספיק"
נוסע: "שישה חלקים. אל תשכח את הבחור שתכנן את השוד..."
נהג: "נראה לו שהוא יכול לשבת ללא מעש ובכל זאת לקבל חלק בשלל? אני מבין מדוע מכנים אותו הג'וקר"
השודדים אינם מרוצים מהמצב בו מתכנן השוד (הג'וקר) מקבל חלק שווה עבור ביצוע של חלק קטן מהעבודה וללא כל סיכון מצידו. תלונתם של השודדים מעלה את נושא "החלוקה ההוגנת".
"חלוקה הוגנת" הינה נושא שנידון רבות בתורת המשחקים. הבנת התמריצים והאסטרטגיות של הפרט, אופן ההפעלה של אנשים המונעים מטובתם האישית, שיתוף פעולה בין אנשים בעלי אינטרסים שונים וכו'.
הג'וקר מנצל את התפקיד של מתכנן השוד, בשביל לקבוע את חלוקת השלל בין חברי קבוצת השודדים, כמתכנן השוד שמורה לו הזכות לקבוע את חלוקת השלל בין חברי הקבוצה. ואכן, הג'וקר מנצל את כוחו בכדי להחליט כי גם הוא זכאי לחלוקה שווה מפירות השוד.
אבל השודדים לא מרוצים מחלוקת השלל הלא הוגנת, שבו מי שרק מתכנן (ולפי מיטב ידיעתם לא משתתף בביצוע). מבחינתם, מתכנן השוד אינו זכאי לחלק שווה בחלוקת השלל. עקב מעמדם האסטרטגי הנחות אל מול מתכנן השוד, אין להם היכולת לנהל מו"מ עם הג'וקר על חלוקת השלל.
הג'וקר שולט במשחק. לג'וקר יש את היכולת לראות את התמונה השלמה – יש לו מידע מושלם וא-סימטרי לעומת שאר השודדים.
אם השודדים היו בוחנים את תוכנית השוד לעומק היו מגלים כי ישנם סיכונים לכך שמשהו עשוי להשתבש בתוכנית. עפ"י תורת המשחקים, אין לבטוח באדם בגלל שהוא ידיד, ניתן לבטוח בפרט אחר רק אם סיוע לך ישפר את מצבו. ושודדים, כך אני מניח, הם אנשים שמעדיפים את טובתם האישית על פני טובת האחר.
הסתכלות קדימה וחשיבה לאחור היו גורמים לשודדים להבין כי לכל שודד יש תמריץ להגדיל את חלקו בשלל ע"י רציחת חבר אחר לצוות. ברגע שהשודד מסיים את חלקו בביצוע השוד (פריצת הכספת, ניטרול האזעקה), הוא מאבד את חשיבותו לקבוצה ובכך מאבד את יכולת ההתמקחות שלו.
הג'וקר מנצל אסטרטגיה זו לטובתו. בתפקידו כמתכנן השוד, הנחה כל שודד בנפרד לחסל את חבר הצוות הקודם לו בשרשרת ביצוע השוד, כלומר כל שודד יחסל את "חברו" לאחר שזה סיים לבצע את חלקו בשוד ובכך להגדיל את החלק של כל שודד בקבוצה ע"י ניטרול חבר מחבורת השודדים.
אסטרטגיה זו לא הייתה יכולה להתקיים אם השוד היה מתבצע במקביל (סימולטנית) ע"י כל חברי הצוות, או אם השודדים היו חוזרים על השוד שוב ושוב. במצבים אלו יתכן כי חלוקה שווה בין כל חברי הצוות הייתה יכולה להתקיים לאורך זמן. אך הסרט רומז לנו כי לא כך הדבר כאשר מייד לאחר שהשודד הראשון מנטרל את מערכת האזעקה של הבנק, השודד השני יורה לו בגב. החבורה כבר לא תבצע שוד נוסף יחדיו.
השודדים לא מפנימים כי מה שעשו לאחרים יכול לקרות גם להם, והשודד השני הינו דוגמא לכך. לאחר שרצח את השודד הראשון, מתחיל השודד השני בפריצת הכספת, משימה אותה הוא מבצע בהצלחה. גם לאחר שהוא מסיים את חלקו בתוכנית השוד, הוא אינו מבין כי סופו יהיה דומה:
שודד שלישי: "איפה האיש של האזעקה?"
פורץ הכספת (שודד שני): "הבוס אמר לי להרוג אותו ברגע שהוא מסיים. חלק אחד פחות, נכון?" (הכספת נפתחת)
שודד שלישי: "מצחיק, הוא אמר לי משהו דומה"
פורץ הכספת: "הוא מה?! לא! לא!!!" (נורה בגב)
כעת זה כבר מובן לצופים כי הג'וקר מתכנן להרוג את כל אנשי צוות השוד, לאחר מכן אנו מגלים כי הג'וקר היה נוכח לכל אורך השוד כאחד השודדים, השוד מסתיים בשני הרוגים נוספים, כולל נהג רכב המילוט.
הג'וקר בהיותו השחקן החזק, הצליח להפריד את קבוצת השודדים לפרטים ולשכנע את שאר השחקנים, אחד אחרי השני, לפעול לפי רצונותיו, בסופו של דבר המשחק נגמר בכך שהג'וקר מקבל את כל העוגה לעצמו.
בסצנת השוד יש עוד אלמנטים רבים לתורת המשחקים:
·         קבוצת אזרחים יכולה בנקל לסכל את תוכניתו של שודד המנופף באקדח.
מהלך מאורגן של ההמון, גם אם הוא מורכב מאזרחים לא מזוינים, יכול לגבור על קבוצת שודדים. בכדי לבצע מהלך כזה נדרש תיאום ותקשורת בין האזרחים. השודדים בסרט יודעים זאת ומוודאים כי האזרחים לא יוכלו לתאם מתקפה מאורגנת ע"י הפחדת האזרחים ביריות באוויר, הכאתם ללא סיבה, תחיבת רימון לא נצור לפיו של אחד האזרחים כאשר פיו לוחץ על הניצרה ומונע מהרימון להתפוצץ  ואיסור דיבור בין האזרחים.
על אף אי-היכולת לתקשר, אחד האזרחים יכול לפעול באופן עצמאי ולקוות שהמהלך יצבור תנופה ואזרחים נוספים יצטרפו לפעולה לנטרול קבוצת השודדים. בכדי לדכא "גיבורים" מתוך קבוצת האזרחים, השודדים מדגימים את האלימות אותה הם יפעילו נגד ה"גיבורים" בכך שבאופן מיידי הם מחסלים את אחד מאבטחי הבנק.
השודדים מבטיחים את שיתוף הפעולה מצד האזרחים לא ע"י שימוש בתמריצים חיוביים (שכן עוגת השלל מהשוד הייתה מצטמקת), אלא ע"י הפחדה המבוססת על עונש חמור ובלתי מידתי. גם אם העונש כלל לא יופעל ואף אזרח לא יפגע, החשש מהעונש ימנע מהאזרחים לנסות לפגוע בתוכנית השוד.
·         השודדים נתקלים במכשול בביצוע השוד - עובד בנק שולף רובה ומתחיל לירות לעברם.
שני השודדים הנותרים מתכופפים ומחפשים מחסה, לאחר מספר יריות נוספות של עובד הבנק פונה אחד השודדים לשודד השני ושואל אותו אם אזלו לעובד הבנק הכדורים במחסנית. השודד (למעשה זהו הג'וקר במסווה לצורך השוד) מהרהר ולאחר מכן מהנהן כלפי השודד 'כן'. השודד השני מזנק מהמסתור ונורית לעברו ירייה נוספת שמחטיאה אותו במעט. כעת, באופן מיידי, הג'וקר מזנק מהמסתור ויורה לעבר עובד הבנק צרור יריות עד אשר הוא נפגע. הג'וקר פועל באופן נחרץ, מהיר וללא כל פחד כאילו הוא ידע בוודאות שכעת נגמרו לעובד הבנק הכדורים במחסנית. איננו יודעים אם הג'וקר טעה או שיקר בתשובתו לשודד.
אך ברור כי לג'וקר לא היה אינטרס לענות לשודד בתשובה אחרת.
נוכל לתאר את אפשרויות העומדות בפני הג'וקר בתרשים הבא:


אם הג'וקר היה עונה לשודד כי נשארו לעובד הבנק כדורים נוספים אז השודד היה נמנע מלפעול והג'וקר היה צריך נאלץ לפעול מול עובד חמוש או מול עובד ללא כדורים. לעומת מצב שבו הג'וקר עונה לשודד באופן שמניע אותו לפעול מול עובד הבנק, כך שלאחר ההסתערות של השודד הג'וקר ימצא מול 2 אפשרויות – עובד מנוטרל (פצוע או הרוג) או עובד ללא כדורים נוספים.
כאשר הג'וקר מהרהר בשאלה של השודד הוא מנתח את הבעיה מסוף המשחק לתחילתו, כלומר מסתכל קדימה וחושב אחורה, ומסיק שאם יענה "כן" יוכל להגיע למצב שבו העובד לא יכול לפגוע בו (כאשר העובד מנוטרל או לא חמוש), לעומת תשובה שלילית שתביא אותו למצב שבו יתכן שהעובד לא יכול לפגוע בו (כאשר העובד חמוש ומסוכן או לא חמוש).
התשובה "כן"' עדיפה במקרים מסויימים ולא גרועה יותר באף מקרה. כלומר, תשובה חיובית היא האסטרטגיה השלטת של הג'וקר. בכל מצב עדיף יהיה לג'וקר לענות תשובה חיובית מאשר לענות תשובה שלילית.

אני כבר לא יכול לחכות לראות את הסרט הבא בסדרה:


תגובה 1:

  1. מעניין, זוית חדשה על הסצנה המדוברת. בגלל הפוסט חזרתי שוב לראות את הסרט בצפיה ישירה כדי להבין טוב יותר על מה אתה מדבר. סופו של דבר הרגשתי בת מזל שעזבתי את לימודי הפילוסופיה באוניברסיטה כשהבנתי שזה סוג הפילוסופיה שאוהבים להתמקד בה כיום - תורת המשחקים.

    השבמחק