יום שבת, 10 בנובמבר 2012

למי כדאי להצביע? (חלק ראשון)


לקראת הבחירות הקרובות, אתחיל סדרת פוסטים שתנתח את המצע הכלכלי של כל אחת מהמפלגות.
אתחיל עם מצע הדיור של מפלגת יש עתיד בראשות יאיר לפיד.

המצע: "יש עתיד תיזום ותפעיל תוכנית דיור שתשנה את המצב... פרוייקט שבו ייבנו במהלך 10 השנים הקרובות 150,000 דירות להשכרהפרוייקט זה ימומן בכספי המוסדיים ויבנה על קרקע ממשלתית שתינתן בעלות 0".
הגיון: שכירות ארוכת טווח היא פתרון אפשרי לבעיית הדיור. שכירות ארוכת טווח איננה מקובלת בישראל, אבל אצל לפיד הכל אפשרי.
בעיה: לאלץ את המוסדיים (קרנות הפנסיה שלנו) להשקיע בתוכנית יחייב מתן תשואה גבוהה, באמצעות שכ"ד גבוה, או חקיקה. אומנם אפשרי, אך מדובר בתהליך ארוך. כבר היום המוסדיים יכלו ליזום, להפעיל ולתחזק פרויקטים של שכירות ארוכת טווח לו חשבו שמדובר בהשקעה כדאית. בכדי לפתור את הבעיה לפיד מציע להעניק למוסדיים הטבות מס.

המצע: "ייעול מערכת התכנון והרישוי" באופן שיאפשר אישור והקמה זריזה יותר של פרויקטי דיור.
הגיון: תהליכי אישור דירות (הליכים סטטוטוריים) דורשים בין 7 ל-12 שנים. דירות שבונים היום התחילו לתכנן בשנת 2002. יזמים לא יכולים להגדיל את ההיצע כתגובה לעליה בביקוש.
בעיה: ניסיונות קודמים לרפורמה בתהליכי התכנון (רפורמת המרפסות, וד"לים) הסתיימו בכישלון, שנובע בעיקר מהעדר משילות ושלטון פקידים שמסרבים לותר על כח. הליכי התכנון הארוכים נובעים, בין השאר, מהתייחסות ושיקול כל הדרישות של מערכת הבטחון, הירוקים, גופי הבריאות, קק"ל, רשויות מקומיות וכו'. קיצור הליכי התכנון לאי התייחסות להתנגדויות של הגופים השונים, שיפנו לבתי המשפט, שיבחן ויבחן ויבחן את הנושא במשך שנים ארוכות.

איפה הכסף?
הכנסות המדינה משיווק קרקעות הן 8.1 מיליארד ₪, הקטנת או ביטול ההכנסה יקטין את הכנסות המדינה ממיסים. כמו כן, הטבות המס למוסדיים, יקטינו את תשלום המיסים של חברות ענק ויצריכו מימון נוסף מהמדינה. האם יהיו מיסים נוספים? קיצוצים? הגדלת הגרעון?
מיהן החברות שיממנו את הפרויקט וינהלו את הדירות? מה יהיו הקריטריונים לקבלת דירה? האם שוב המקורבים והחזקים יזכו בכל ההטבות?
כיצד מקצרים את הליכי הרישוי בתמיכת פקידי ועדת התכנון, הירוקים ובית המשפט? בתוכנית של לפיד אין צורך בהסברים מפורטים


2 תגובות:

  1. כדאי לקרוא את מצעי המפלגות ולהחליט

    כל המצעים במקום אחד

    http://my.opera.com/Shoham/blog/

    השבמחק
    תשובות
    1. אולי כבר מאור, ואני נתקל בפוסט הזה כמה שנים אחרי, נכון לעכשיו אנחנו בדרך לבחירות בפעם הרביעית! מצחיק (עצוב) לראות שכמעט כלום לא השתנה והמציאות אותו הדבר.

      מחק