יום רביעי, 6 ביולי 2011

משיח כבר לא מטלפן

בכנס ה-WWDC  ה-11 הכריז סטיב ג'ובס על גרסה חדשה (iOS 5) למערכת ההפעלה של מכשירי ה-iDevice. פיצ'ר מרכזי בגרסה החדשה הוא שירותי ה-iMessage, המאפשר משלוח הודעות בין מכשירי אפל ללא עלות נוספת (פרט לחיבור לרשת באמצעות הסלולר או רשת אלחוטית), שירות זה מצטרף לשירות Face-Time המאפשר שיחות וידאו בין מכשירי אפל (באמצעות רשת אלחוטית בלבד).
אפל לא יצרה שירות חדשני, שכן ניתן לבצע את הפעולה הזו באמצעות שירות ההודעות המיידי של בלקבארי (BBM) או אפליקציות כמו whatsapp, viber או skype.

Skype (וגם Viber) היא אפליקציה שונה, שכן ניתן באמצעותה לנהל שיחות בין המשתמשים (שיחות רגילות או וידאו) ללא עלות (למעט עלות הגלישה). נהוג לקרוא ל-Facebook המדינה השלישית בגדולה, שכן קיימים כ-500 מליון משתמשים לאתר. אבל מדויק יותר יהיה לקרוא ל-Facebook המדינה הרביעית בגדולה, משום של-skype יש 633 מליון משתמשים פעילים.skype  נרכשה ע"י מיקרוסופט במאי 2011 תמורת כ-8.5 מיליארד דולר. סכום גבוה במיוחד, אפילו לתקופה סוערת זו. בניגוד לגיוסי הון או הנפקות שמכניסות "כסף טיפש" , מיקרוסופט רכשו חברה רק אחרי בירור עמוק (due diligence) של מצבה הכספי והאסטרטגי של skype, כך שניתן להעריך שהערכת השווי שמיקרוסופט עשתה שיקפה מציאות מסוימת.

השקת גוגל+ לוותה בבאזז מסביב לאופציית Hangout, שירות המאפשר שיחות וידאו מרובות משתמשים. התגובה של Facebook הגיעה מייד לאחר מכן. Facebook (בבעלות חלקית של מיקרוסופט) ו- Skype  (בבעלות מלאה של מיקרוסופט) איחדו כוחות (לפי השמועות) בכוונה לשלב את Skype  כחלק אינטגרלי ב-Facebook בכדי לאפשר שיחות וידאו מרובות משתמשים.

נתונים אלו מצביעים על כיוון ברור – ירידה בתקשורת המבוצעת בין מספר למספר. כיום חברת הסלולר היא ספקית תקשורת מסורתית, היא נותנת לצרכן מספר טלפון שאליו ניתן להתקשר (שיחת טלפון או וידאו) או לשלוח הודעות. עם עליית השימוש בחברות צד ג' (מיקרוסופט - באמצעות סקייפ, אפל או גוגל) כספקיות תקשורת, ניתן לצפות שחברת הסלולר תהפוך להיות ספקית אינטרנט סלולרי. שינוי משמעותי במודל העסקי ובהכנסות הצפויות.

בראיון לניו-יורק טיימס מנכ"ל ספרינט, דן הס, אמר "היום פחות ממחצית מתעבורת הרשת הסלולרית היא שיחות"  בראיון זה הס לא מתייחס להכנסות מפעילות התקשורת, אלא רק להיקף פעילות, רמז אפשרי לכך שההכנסות מצריכת דאטה נמוכות משמעותי משיחות טלפון.
עפ"י ניתוח שביצעה חברת הייעוץ chetansharma, ברבעון השלישי של 2013 צריכת הדאטה תגדל על פני צריכת שיחות הטלפון (בארה"ב)

תמיכה נוספת למגמה זו היא סוג המכשירים הנמכרים, ירידת התפוצה של מכשירים ניידים עם מקלדת רגילה (מקלדת ספרות) והעלייה בנתח השוק של סמארטפונים, מכשירים עם מסך מגע (אייפון ואנדרואיד) או עם מקלדת מלאה (אנדרואיד ובלאקבארי) תאפשר ליותר משתמשים נגישות טובה יותר לאפליקציות תקשורת מתקדמות.

ומה הלאה?
הסלולאר הוא מהשווקים היותר רווחיים, בישראל וגם בשאר העולם. אולם שינויי טכנולוגיים ושינויים בטעמי הצרכנים עלולים להביא לירידה ריאלית בהכנסות מפעילות הליבה של חברות הסלולר. חברה שלא תסתגל לשינויים אלו עלולה להישאר ללא קליטה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה